Szépművészet, 1944.márc. p. 105-107. SZINYEI MERSE PÁL FONYÓDON
„(…)
Talán másodéves lehettem, azon a nyáreleji napon, amikor a Főiskolán,
már mindannyian egy kicsit a közeledő vakáció terveivel
foglalkoztunk és én egyik tanárunk útján azt az üzenetet
kaptam, hogy jelentkezzem ekkor meg ekkor, nem kevesebb, mint
Szinyei Merse Pál lakásán. Képzelhető az a belső izgalom,
mellyel a hírt vettem. Magamfajta ifjú titán lelkében azonnal
felnyíltak a képzelet zsilipjei. A Bálvány-utcai lakásra
vezető úton, következő lehetőségek fantasztikus képei
peregtek le képzeletemben: a Mester magához hivat, hogy személyesen
fejezze ki előttem tehetségem iránti elismerését, melyet
iskolai munkámban nyilván felismert. Vagy valami szép, nagy
utazási ösztöndíj adományozását hozza személyesen
tudtomra és még művészi tanácsokkal is ellát útravalóul.
De lehet az is, hogy a Mester meghív nyárra maga mellé
famulusnak, miután megállapította, hogy a Főiskolán én
mutatkozom erre legalkalmasabbnak. Nos hát, a valóságban
persze mindebből semmi sem lett,- illetve, a valóság és képzelet
megszokott arányában, egy kicsit mindegyikből valami. Igaz,
hogy nem a tehetségemet dicsérte meg, de valamit mégis csak
jelentett számomra, hogy éppen engem hivatott. Igaz az is, hogy
nem ösztöndíjról volt szó, de utazás volt a dologban,
hacsak Fonyódra is; és végül igaz az is, hogy nem famulusnak
hívott oda, de mégis családi környezetbe invitált meg a két
csintalan unoka mellé-örzőül. Itt köszönöm meg nektek,
Pali és Félix, hogy olyan vásott srácok voltatok. Így
jutottam én el hozzátok egy nyáron pár hétre és lettem egy
egész életre szóló élménnyel gazdagabb. Különben azt
hiszem, őrzői feladatomnak kellő mértékben eleget is tettem,
mert derék férfiakká, sőt tisztes családapákká
nevelkedtetek azóta, ami a mellett bizonyít, miszerint sikerült
benneteket megakadályoznom abban, hogy a fonyódi szirtről
legurítsátok egymást. Tanulgatnunk, ú.n. komoly dolgokkal is
foglalkoznunk kellett volna, de ezt lehetőleg mindig más napra
halasztottuk. Az is feladatom volt, hogy ügyeljek reátok, ne
menjetek túlságosan messze a mély vízbe. Ma bevallom nektek,
ezt a rendelkezést annál is komolyabban vettem, s szigorúan
betartattam veletek, mivel én akkor még nem tudtam úszni…
Bocsássák meg a szülők utólag ezt a kis svihágságnak is
beillő leplezést, de nem kérdeztek ki erre nézve, bevallásával
viszont túl nagy tétet kockáztattam volna és végül-baj úgysem
lett belőle. A Bálvány-utcai jelentkezés lefolyásáról különben
csak egy mozzanat maradt igazában emlékezetembe rögződve. Az
egész tárgyalás alatt le nem tudtam venni szemem egy, a
mesterről készült Rippl-arcképről, melynek felirata ez volt:
„Pali bácsit- Pali bácsinak.” Akkor nem tudtam
megszabadulni e felirat, enyhén szólva, különösségének víziójától,
pedig hol volt ez még a későbbi Ripplis képcímek mögött!,
teszem azt, az a magányos interieur, melynek címe „Piacsek bácsi
kiment a szobából”… Minden családi környezetnek megvannak
íratlan törvényei, ahány ház, annyi szokás alapon. Így a
Szinyei-család tízparancsolatának legelseje ez volt, „művészetről
pedig nem beszélünk”. Ezt Fonyódra érkezve azonnal tudomásul
is vettem és egész ott tartózkodásom idején, azt hiszem,
pontosan be is tartottam. A második parancs arra vonatkozott,
hogy a Mestert pedig a munkája helyén még távolról se
zavarja senki. Tulajdon édes fiának is csak lopva sikerült itt-ott
egy-egy orozva készült felvételt elsütni, mely a Mestert
munka közben ábrázolta. Sokan csodálják még ma is, hogy
Szinyei Merse Pál családtagjai oly aránylag kevés személyi
dokumentációval tudnak szolgálni a Mestert illetően. Nos hát
én ezt nem csodálom. Szinyei Merse Pál idehaza annakidején
nagyon szomorú tapasztalatokat tehetett, különösen a vidéki
társadalom művészi hozzáértése tekintetében; nagyon korán
tapasztalhatta azt a különbséget, mely az éltető és szükséges
érdeklődés, meg a bénító, bántó, és frivol kíváncsiság
között van. Tilalomfát állított hát a művészet és a
mindennapi élet közé, aminek a családtagok és szűkebb környezet
gyöngéd és jogos érdeklődése is áldozatul esett. Szinyei
Mersre Pál a művész, ha dolgozott, már lelki alkatánál
fogva is annyira megkívánta a területenkívüliséget, hogy egész
házkörnyéke ezt a tilalmat visszhangozta. Az ember ezt annyira
magába szívta, a kérdés tabuvolta annyira szuggesztív volt,
hogy még évek multán is hatása alatt állott. Talán így történhetett,
hogy a mai napig én sem beszéltem fonyódi nyaramról senkinek
sem. Ha mégis olykor-olykor sikerült a Mestert szólásra bírni,
az is, csak úgy este, a lámpa meghitt, családias fénykörében
és akkor is csak valami kegyes, csalafinta léprecsalás, vagy
valami leplezett provokáció formájában sikerülhetett. De
ilyenkor is csak nagyon szűkszavú, tömör megnyilatkozások tőmondatai
hangzottak el. Ugyanígy művészkörben, ha alkalmas beszédtárgy
volt terítéken és megint csak valami kihívás szólaltatta
meg őt. Ezek a tömör mondatok olyan súlyos monolit gránittömbökként
álltak Szinyei egyéniségéből épült alapzaton, hogy azt
mondhatnám, egyenesen arra születtek, hogy szállóige formájában
közkinccsé váljanak. Felesleges lenne idézni belőlük.
Ismerjük valamennyit. Egytől-egyig művészet-pszichológiai
telitalálatok. Ha az egyiket itt ma este mégis elismétlem, azt
csakis azért teszem, mert nekem szólt Fonyódon. Mázolmányaim
egyikét látva Szinyei megjegyezte: „Fiatalember, ha fát
fest, gondoljon mindig arra, hogy lombjain a madár átszállhat…”
Már ezért az egy mondatért is érdemes volt Fonyódra mennem.
Nem emlékszem, hogy Szinyeit egyszer is láttam volna munkája közben.
Nem mertem volna megkockáztatni, hogy olyankor közelébe ólálkodjam.
Ebben aztán igazán megértettem őt érzékenységével, végtére
annyira már bennem is érvényesült a kolléga. „Anch'io ero
pittore.” („Én is festő leszek”) Közvetlenül a tópartján,
saját utasításai szerint készült fabódé állt, melynek
csak a tóra nyílott fekvő formátumú ablaka, ahonnan az
embernek kényelmes kilátása lehetett a vízre, védelem alatt
szélben, viharban, esőben, hőségben. Igazán célszerű építmény
volt. A mester szeretettel és nagy hozzáértéssel foglalkozott
ilyesmivel is. Amikor jernyei birtokrészét átvette, kúriáját
teljesen a saját tervrajza alapján építette fel. „Terasz”
című képéről ismerjük is a szép kúria egyik sarkát. A képen
szereplő fekvőszék Fonyódon is velünk volt. A házat övező
pompás parkot is ő tervezte. Képei örök emléket állítottak
a szép kert egyes bokrainak, fáinak, útjainak. „Tuja”,-„Szurokfenyő”,-„Reggel”,-„Parkban”-
csupa meghitt, kedves és csodált, személyes és szinte megszemélyesített
ismerőseink a képeken keresztül. Jernyei napsugarak… Azt
hiszem, a fonyódi fabódékból a mester csak megfigyeléseit
eszközölte, hiszen szín-és formamemóriája köztudomásúan
olyan éles volt, hogy benyomásait a közvetlen szemléléstől
bízvást függetleníthette. (A Majális Münchenben, a Pacsirta
Bécsben készült). Örömmel vettm tudomásul, hogy ezt a fabódét
később a telek tulajdonosa elkunyerálta Szinyeitől. Reméljük,
kegyelettel meg is őrizte. Meg kell majd egyszer szereznünk! Hátha
majdan a Szinyei Társaság abban a helyzetben lesz, hogy Fonyódon
nyári festőtelepet létesít (érdemes lenne). Ez a fabódé
lesz a telep szentélye. Különben fültanúja vagyok annak,
hogy Szinyei a Balatontól nem volt kimondottan elragadtatva,
pedig szép Szinyei- képek készültek róla. „Tehetségtelen
víznek” nevezte tréfásan. Ami a Badacsonyt (a hegyet)
illeti, azt meg egyenesen gyűlölte. Már csak azért is, mert
mikor Pesten Fonyódra készülődött, a pestiek folyton csak a
Badacsony szépségét hangoztatták előtte, és kíváncsiságát
valósággal felcsigázták. Felbőszült, mikor azt a valóságban
meglátta. Formátlan koporsónak találta, mely kellemetlenül pöffeszkedik
a túloldalon és behemód nagy tömegével aránytalankodik a
zalai part egyébként kellemes vonulatú összhangján. El is
nevezte „nagy dögnek”, ami a formájában rejlő asszociáció
folytán, úgy lehet, találó is. Szerepe jóformán csak a házi
meteorológiára szorítkozott. Színeiből. tónusaiból, körvonalai
élességi fokából igyekeztünk a napi időjárásra következtetni.
„Eső lesz, pipál a nagy dög”, -brummolta olykor a mester,
vagy „mehettek fürödni, az idő szép marad, mert a „nagy dög”
„fátylat öltött” -és olyan jó nagyot és szinyeiset
tudott hozzá kacagni, hogy remegett belé a ház. Ettől mindnyájan
jókedvűek lettünk. Még azzal is el szeretnék dicsekedni,
hogy palettáját is volt szerencsém látni. Felejthetetlen a
benyomásom, mert a klasszikus színsorban lila is szerepelt, mégpedig
egy sötétebb és egy világosabb árnyalatú. A paletta közepe,
a keverő felület mindig kifogástalanul tiszta és tükörsima
volt. Bekevert festék sohasem száradt rajta, erre kínos
pontossággal ügyelt. Rózsi meséli, hogy már gyermekkorából
emlékszik, micsoda kitüntetés volt számára, ha festés után
Apja megengedte neki, hogy a palettát tisztára törölje, vagy
az ecseteket kimossa. Nem tudom elfelejteni, hogy ez mennyire
imponált nekem és nem nyugodtam, míg magamnak is szokásommá
nem vált a paletta tisztántartása. Mindig izgatott, hogy
palettám közepe olyan szép zománcos politúrozott legyen,
mint ahogy a Szinyeién láttam ott Fonyódon. Fonyód nagy élmény
maradt életemben. Pedig miként láthatták, se kaland, se esemény
nem kapcsolódik emlékéhez. De kapcsolódik ennél valami
nagyobb, szebb és fontosabb, Szinyei Merse Pál, a mi nagy
Mesterünk, a legnagyobb magyar festők egyikének személyes emlékezete.
Festészete dicsőségének ápolása az ő nevéről nevezett társaság
kegyes, fennkölt feladata. Hálásan köszönöm tagtársaimnak
a szerencsét, mely lehetővé tette számomra a mai estén, hogy
Szinyei dicső művészeti és emberi emlékezetének, immár
pazar pompájú mozaikjába, szerény emlékezésemmel nekem is
szabad volt egy-két jelentéktelen kövecskét elhelyezni. Úgy
érzem, mintha csak ma avattak volna a céh tagjává. Mint
ilyen, csodálattal, tisztelettel és alázattal ürítem serlegünket.”
(Molnár C. Pál)
| Aktuális | Az Egyesület története | Tagok | Tevékenység | Terveink |
| Helytörténet -
dokumentumok |
Kezdőlap
H-8640 Fonyód,
Szent László u. 7.
Tel./fax: 85-361-755. ; e-mail:
civil3711@mail.datanet.hu
Adószám: 19199256-1-14. - Számlaszám: OTP Fonyód 11743095-28960003.
Az oldalakat szerkeszti:
Varga
István ; Tel./fax.: 85-560-033.